Inspiratie

leerkrachten, ouders

Ondersteunde communicatie

Ondersteunde communicatie is een methode die spraak stimuleert. Communicatie is de basis voor interactie, leren en uzelf te ontwikkelen. Ondersteunende communicatie biedt veiligheid doordat het structuur biedt, ondersteuning geef bij opdrachten, mogelijkheden geeft om zichzelf uit te drukken en nog zoveel meer.Dit kan door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen zoals gebaren, symbolen, afbeeldingen, concreet materiaal.

Ondersteun de ondersteuner

Als ondersteuner of leerkracht heb je veel kennis in huis, maar soms is er specialistische expertise nodig. Of het nu gaat om het afnemen van een sensorisch profiel, uitleg rond autisme of implementatie van een methodiek, een "Ondersteun de Ondersteuner" kan jou helpen met precies die expertise. Benieuwd hoe deze experts jouw werk kunnen verlichten en je leerlingen nog beter kunnen ondersteunen? Lees verder en ontdek hoe je gemakkelijk hulp kunt inschakelen!
leerkrachten

Meertaligheid

In het kader van de ‘Internationale Dag van de Moedertaal’ op 21 februari vertellen we graag wat meer over meertaligheid.Meertalige kinderen zijn niet meer weg te denken uit onze scholen. We streven ernaar om deze meertaligheid nog meer te omarmen. Via “lees meer” kan je meer leren over meertaligheid en enkele praktische tips ontdekken.
leerkrachten, leerkrachten kleuter, school

IAC VS flexibel leertraject

Hoe bied je onderwijs dat écht aansluit op de noden van jouw leerlingen? Ontdek het verschil tussen een flexibel leertraject en een individueel aangepast curriculum (IAC). Leer hoe je leerlingen kunt uitdagen of ondersteunen door het leerproces af te stemmen op hun niveau. Of het nu gaat om extra ondersteuning bij de basis of verdieping voor snelle denkers – met deze aanpakken haal je het beste uit elke leerling. Wil je weten hoe? Lees het volledige artikel en ontdek praktische voorbeelden voor wiskunde, taal, lezen en spelling!
leerkrachten, leerlingen, ouders

Het verhaal achter Leen Daenen

Leen Daenen, zorgt dagelijks voor een goede portie positiviteit als leerondersteuner bij Leersteuncentrum Plus².‘Onze slagzin is ‘Positief Inclusief’ en dat belichamen we volledig. We denken positief en oplossingsgericht ten voordele van inclusie. Positiviteit zit in mijn DNA. Ik vind dat een vleugje humor wonderen kan doen.’

Het verhaal achter Elke Catthoor

Met grote vreugde kondigen we aan dat Elke Catthoor dit jaar de rol van directeur op zich neemt, na een succesvolle zevenjarige periode als coördinator van Plus². Deze overgang markeert een feestelijke mijlpaal in haar professionele reis. Om dieper inzicht te krijgen in haar ervaringen en haar unieke professionele kracht, hebben we Elke geïnterviewd. Haar leiderschapsvisie en toewijding aan de kwaliteit van Plus² beloven een opwindende en vruchtbare toekomst voor de organisatie.
leerkrachten

Groeimindset

In plaats van te denken in termen van 'ik kan het niet' of 'ik ben hier niet goed in', moedigt de groeimindset aan tot het omarmen van uitdagingen als kansen om te groeien. Dit idee is niet alleen van toepassing op academische prestaties, maar ook op persoonlijke ontwikkeling en sociale vaardigheden. Het geloof dat inspanning, doorzettingsvermogen en het leren van fouten de bouwstenen zijn van succes, vormt de kern van de groeimindset.
leerkrachten, ouders

DIY – Sensorisch materiaal

Sensorisch spelen is een boeiende manier om de zintuigen te stimuleren en de ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Sensorisch materiaal kan variëren van kleurrijke texturen tot boeiende geuren, waardoor een rijke omgeving ontstaat voor zowel kinderen als volwassenen om te verkennen. Hier zijn enkele ideeën vinden om zelf sensorisch materiaal te maken.
leerkrachten, ouders

Co-regulatie

Co-regulatie is een cruciaal aspect in de emotionele ontwikkeling van kinderen. Het verwijst naar het vermogen van een kind om emoties te begrijpen, beheren en reguleren met de hulp van een volwassene, meestal een ouder of verzorger. Kinderen leren hoe ze hun emoties moeten uiten en controleren door te kijken naar de reacties en ondersteuning van de volwassenen om hen heen.