Ondersteun de ondersteuner

Als ondersteuner of leerkracht sta je vaak voor de uitdaging om aan de diverse noden van je leerlingen te voldoen. Je hebt te maken met uiteenlopende vragen over leerproblemen, gedragsuitdagingen, of specifieke ondersteuningsnoden, zoals sensorische gevoeligheden of emotionele ontwikkeling. Hoewel je veel kennis en ervaring hebt, zijn er momenten waarop gespecialiseerde hulp nodig is om een leerling optimaal te begeleiden. Dit is waar het concept “Ondersteun de Ondersteuner” in beeld komt.

Wat is een "ondersteun de ondersteuner"?

Een “Ondersteun de Ondersteuner” is een expert of specialist die ondersteuning biedt aan jou als ondersteuner of leerkracht. Deze persoon is beschikbaar om te helpen bij vragen of uitdagingen waar jij zelf misschien niet voldoende kennis of ervaring mee hebt. Denk aan onderwerpen zoals:

 

  • Doelgroepen: T9, T4, T7, T2, …
  • verscheidene methodieken: sensorisch profiel, emotionele ontwikkeling
  • expertise rond onderwerpen zoals: krachtige leeromgeving, groepsdynamica, executieve functies

Hoe kan een ondersteun de ondersteuner jou helpen?

Enkel leerondersteuners zelf kunnen de hulp van de ondersteun de ondersteuner inroepen. 

Hieronder kan je enkele situaties terugvinden waarin een ondersteuner behoefte kan hebben aan extra expertise.

Stel dat er een leerling is die niet begrijpt wat je bedoelt, kan een expert komen die de comvoor komt afnemen. 

Deze ondersteuner komt dan samen met jou op de klasvloer, dit afnemen en nadien u tips geven over hoe de resultaten kunnen geïmplementeerd worden op de klasvloer.

Door informatie te krijgen van een expert, krijg je nieuwe inzichten, kan je nieuwe vaardigheden ontwikkelen en breidt jouw kennis uit.

Zo blijf je leren en groeien in je vak.

In plaats van te worstelen met vragen of uitdagingen waar je niet direct een antwoord op hebt, kun je snel en efficiënt een beroep doen op iemand die hierin gespecialiseerd is.

Wat kunnen ondersteun de ondersteuners allemaal doen?

Een ondersteun de ondersteuner kan komen observeren op de momenten dat het moeilijk gaat in de klas. Deze zal jou nieuwe inzichten kunnen bieden.

De ondersteun de ondersteuner zal hierbij in gesprek gaan met de ondersteuner alsook de leerkracht/zoco/het beleid.

De ondersteun de ondersteuner gaat online/fysiek samenzitten met de ondersteuner. Hierbij gaan ze dieper in op de vraag en kunnen mogelijke pistes onderzocht worden. 

De ondersteun de ondersteuner kan helpen bij het implementeren van bepaalde methodieken (zoals werkstations/verwijzers/ …) om zo de ondersteuner als de leerkracht te versterken. 

Een ondersteun de ondersteuner kan samen met de leerling of leerkracht/schoolteam samenzitten om specifieke methodieken af te nemen zoals een SEO/sensorisch profiel/comvoor.

Ondersteun de ondersteuners kunnen ook samen met het schoolteam (leerkracht/zoco/leerlingbegeleider/beleid/directeur/…) samenzitten om te kijken naar de leerling en hierbij een gepast traject te maken op maat van de leerling. 

Welke soort ondersteun de ondersteuners bestaan er?

Elke kerngroep heeft een ondersteun de ondersteun principe. Hiernaast geven sommige kerngroepen ook collegagroepen op de scholengroep (Dendermonde/Temse) alsook op scholen zelf.  

Bekijk zeker onze collegagroepen via onderstaande knop. 

Vragen voor de kerngroep worden per mail doorgestuurd aan de ontvanger. Er wordt een, online intervisiemoment vastgelegd om de vraag van de leerondersteuner(s) te behandelen en een antwoord te formuleren. Men zorgt vanuit de kerngroep ook voor een terugkoppelingsmoment.

De vragen kunnen doorgestuurd worden naar de ontvanger. Binnen de kerngroep wordt bekeken wie de vraag van de leerondersteuner(s) zal opnemen. Dit is afhankelijk van de regio/school/uitgediepte expertise. Lid van de kerngroep die de vraag opneemt, spreekt verder met de vragende leerondersteuner af hoe het proces zal verlopen.

De vragen mogen doorgestuurd worden aan de ontvanger. Kerngroepintern wordt besproken wie de vraag zal opnemen en verder zal opvolgen.

De vragen worden doorgestuurd aan de ontvanger. Binnen de kerngroep wordt telkens besproken wij ruimte heeft op de vraag op te nemen. De leerondersteuner maakt gebruik van de beslissingsboom. Ondersteun de ondersteuner kan tools meegeven rondom ‘De Draad’ om hier in de klas mee aan de slag te gaan.

Telkens bespreken in de kerngroep wie hiervoor expertise en ruimte heeft.

De vragen mogen doorgestuurd worden aan de ontvanger. De vraag wordt bekeken en besproken binnen de kerngroep.

Vragen worden doorgestuurd naar de andere leden van de kerngroep

De vragen worden doorgegeven aan de personen die de expertise en ruimte heeft om de vragen te beantwoorden.

Er worden online en fysiek (indien nodig) tools meegegeven.

De vragen kunnen doorgestuurd worden naar de ontvanger. Binnen de kerngroep wordt bekeken wie de vraag van de leerondersteuner(s) zal opnemen. Dit is afhankelijk van de regio/school/uitgediepte expertise. Lid van de kerngroep die de vraag opneemt, spreekt verder met de vragende leerondersteuner af hoe het proces zal verlopen.

Er worden online en fysiek (indien nodig) tools meegegeven.

Er worden online en fysiek (indien nodig) tools meegegeven.

Er worden online en fysiek (indien nodig) tools meegegeven.

Er worden online en fysiek (indien nodig) tools meegegeven.