Winters snoezelen

Drukte kan zowel in het basis- als in het secundair onderwijs zorgen voor overprikkeling bij leerlingen. Snoezelen en rustmomenten zijn waardevolle manieren om de zintuigen op een kalmerende manier te prikkelen, een pauze te bieden in de drukte, en het welzijn van kinderen en jongeren te bevorderen. Dit artikel geeft inspirerende ideeën voor snoezelactiviteiten in het kleuter- en lager onderwijs en rustmomenten voor leerlingen in het secundair onderwijs.

Magische momenten voor de allerkleinsten

Sneeuwhoekje

Maak een hoek in de klas met een zacht wit kleed, watten (nepsneeuw), en plastic sneeuwvlokken. Voeg zachte wintermuziek toe, zoals het geluid van een kabbelend beekje of vogels in de winter. Laat kinderen de materialen ontdekken, vasthouden, en ermee spelen.

Voelwand

Hang verschillende materialen op aan een voelwand, zoals fluweel, folie, en wol. Laat kinderen erlangs lopen en de materialen aanraken. Vraag hen om te vertellen wat ze voelen en of het “warm” of “koud” aanvoelt.

Lichtjes in de sneeuw

  1. Gebruik kerstlichtjes en plaats ze onder een
  2.  dunne, witte doek zodat het lijkt alsof ze oplichten in de sneeuw. Zet matjes neer en laat kinderen liggen om te genieten van het zachte, rustgevende licht.
  3. Projecteer bewegende beelden van
     sneeuwvlokken of andere winterse taferelen op de muur of het plafond. Laat de kleuters rustig kijken en benoem samen de vormen en bewegingen die ze zien.

Wintergeuren ontdekken

Vul kleine zakjes met materialen zoals kaneelstokjes, sinaasappelschillen, en dennennaalden. Laat de kinderen ruiken aan de zakjes en raden welke geur het is. Dit stimuleert hun zintuigen en brengt een warme winterse sfeer.

Lager onderwijs: Rust en focus

Nieuwjaarsmuziek en ademhaling

 

Speel zachte muziek met een winterse sfeer, zoals piano of harp. Laat de leerlingen rustig zitten of liggen en begeleid ze in een eenvoudige ademhalingsoefening:  “Adem in alsof je warme chocolademelk ruikt, adem uit alsof je voorzichtig blaast op een kaars.”

Rusthoek met winterse sensory tools

 

Creëer een rusthoek met zitzakken, dekentjes, en sensory materialen zoals stressballen, zachte stoffen, of kleine zandzakjes. Voeg een lichtsnoer toe om een gezellige sfeer te creëren. Dit kan een veilige plek zijn waar leerlingen even tot rust kunnen komen.

Winterwandeling in stilte

Ga met de klas naar buiten voor een korte wandeling in de frisse lucht. Vraag de leerlingen om te letten op wat ze horen (vogels, wind) en zien (rijp op de bomen, sporen in de sneeuw). Dit stimuleert mindfulness en biedt een rustmoment in de dag.

Geurkaarsen en visualisatie

Zet geurloze LED-kaarsjes in een kring en gebruik winterse geuren zoals kaneel of dennen met geurverspreiders. Laat de leerlingen hun ogen sluiten en zich een warme, knusse plek voorstellen, zoals een hutje in de sneeuw.

Creatieve reflectie

 

Laat de leerlingen hun wens of goede voornemen voor het nieuwe jaar opschrijven op een stervormig kaartje. Terwijl ze dit doen, speel je zachte achtergrondmuziek af. Verzamel de kaartjes en hang ze in de klas als een symbool van hoop en rust.

Tot rust komen in het secundair onderwijs

Reflectieve nieuwjaarskaartjes


Organiseer een reflectiemoment waarbij leerlingen een persoonlijk kaartje schrijven:

  • Wat willen ze afsluiten in het afgelopen jaar?
  • Welke doelen of wensen hebben ze voor het komende jaar?


Laat hen deze in een envelop steken en verzegel deze. Optioneel kun je afspreken dat ze de kaartjes later mogen openen, bijvoorbeeld aan het einde van het schooljaar. Dit biedt rust en helpt hen om bewust stil te staan bij hun eigen groei.

Mindful buitenactiviteit

Een korte wandeling buiten in stilte kan wonderen doen. Laat leerlingen bewust stilstaan bij hun omgeving: de kou op hun huid, de geluiden van de natuur, en wat ze zien. Vraag hen na afloop een woord of korte zin te delen die hun ervaring samenvat.

Moodboards

Laat leerlingen in stilte een moodboard maken over hoe zij hun ideale 2025 zien. Ze kunnen werken met tijdschriften, afbeeldingen, kleuren en teksten. Dit biedt een creatieve en ontspannende manier om na te denken over hun toekomst en wensen.

Tijd om te verbinden

Organiseer een ontspannen kringgesprek met warme chocolademelk of thee. Laat de leerlingen in een rustige sfeer praten over wat hen bezighoudt, wat ze hopen voor het nieuwe jaar, of waar ze dankbaar voor zijn. Dit kan verbinding en een gevoel van samenhorigheid creëren.

Winterse ontspanningshoek

Richt een hoek in met zachte zitzakken, dekens, en een LED-kaars of lichtsnoer. Voeg aromatherapie toe met rustgevende geuren zoals lavendel of den. Geef leerlingen de ruimte om hier zelf even tot rust te komen, bijvoorbeeld tijdens zelfstudieperiodes of na een toets.

Visuele rust

Gebruik een projector om rustgevende winterse beelden te tonen, zoals een vallende sneeuwstorm, een knisperend haardvuur, of een winterlandschap. Geef de leerlingen de mogelijkheid om in stilte naar de beelden te kijken. Laat hen eventueel noteren welke gevoelens of gedachten bij hen opkomen, om zelfreflectie te stimuleren.