betrokken schoolteam
Workshop ADHD
Een combinatie van fijne interactieve momenten en theorie. Tijdens de inleefsessies kan je aan de hand van concrete opdrachten ervaren wat leerlingen met ADHD dagdagelijks beleven op school. We gaan reflecteren op een theoretisch onderbouwde manier. Ook nemen we jullie mee door onze materialenbank en maken we jullie warm voor een eventuele verdere verdieping.
volledig schoolteam
Taal en leren: Wat als taal niet vanzelfsprekend is (TOS)?
Binnen deze module ervaren jullie aan den lijve welke hindernissen leerlingen met taalstoornissen moeten nemen in hun leerproces. We starten met een belevingscircuit. Nadien schetsen we wat een taalstoornis juist inhoudt en welke onderwijsbehoeften deze leerlingen hebben. We bespreken ook het verschil met meertaligheid maar gaan ook in op de noden van deze leerlingen. Jullie krijgen concrete tools mee om in de eigen klaspraktijk toe te passen. Samen bekijken we hoe we dit implementeren op de klasvloer.
volledig schoolteam
Taal en leren: Wat als leren niet vanzelfsprekend is (dyslexie, dyscalculie)?
Binnen deze module ervaren jullie aan den lijve welke hindernissen leerlingen met leerstoornissen moeten nemen in hun leerproces. We starten met een belevingscircuit. Nadien schetsen we wat een leerstoornis juist inhoudt en welke onderwijsbehoeften deze leerlingen hebben. Jullie krijgen concrete tools mee om in de eigen klaspraktijk te gaan toepassen. Samen bekijken we hoe we dit implementeren op de klasvloer.
volledig schoolteam
Taal en leren: Wat als begrijpend lezen niet vanzelfsprekend is?
Binnen deze module gaan we dieper in op de hoe, wat en waarom van begrijpend lezen. We gaan hierbij aan de slag met de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen. We maken de koppeling tussen de leerplandoelen en een effectieve implementatie van tools op de klasvloer. We kijken ook hoe we vanuit neurowetenschappelijk oogpunt de lijn kunnen doortrekken naar leerstrategieën.
L1 en L2 van jouw schoolteam, leerkrachten kleuter
Motoriek: Bewegen en leren.
Na deze sessie kan je gerichter observeren, alarmsignalen herkennen en benoemen om hiermee aan de slag te gaan in je klas. Je krijgt meer inzicht in wat de ontwikkelingsstoornis betekent voor de motoriek van jouw kleuter/leerling.
leerlingbeleider
ASS secundair onderwijs: Hoe kan je als leerlingbegeleider pASSend ondersteunen?
Er staat een leerling met autisme aan je deur. Er is iets gebeurd en hij /zij komt moeilijk tot communicatie. Hoe kan je als leerlingbegeleider hiermee aan de slag? Hoe kom je te weten wat er onderliggend aan de hand is? Hoe kan je ook leerkrachten hierin ondersteunen?
leerkrachten
ASS basisonderwijs: Tweedaagse basiscursus ASS voor basisscholen op de scholengroepen
Na deze tweedaagse basiscursus ASS weten de deelnemers wat een autismespectrumstoornis is en wat dit allemaal kan inhouden. De cursist maakt kennis met en ervaart wat de invloed is van ASS op gebied van prikkelverwerking, sociale vaardigheden, gedrag, communicatie, verbeelding, letterlijk denken en nog zoveel meer. De deelnemer ervaart het belang van ijsbergdenken bij het kijken naar gedrag van leerlingen met ASS.
betrokken schoolteam
ASS basis en secundair onderwijs: Belevingscircuit Autisme
Hoe kunnen we autisme beter begrijpen als we zelf niet eerst proberen te voelen? Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt? Hoe zou mislukken voelen omdat te veel prikkels in 1 keer binnenkomen? Hoeveel frustraties zouden opwellen als je telkens met je hoofd tegen de muur botst omdat je geen overzicht ziet?