De kerngroepen

Bij ons leersteuncentrum willen we niet alleen ondersteuning bieden aan leerkrachten en scholen, maar ook transparantie bieden over hoe we te werk gaan. Daarom geven we jullie graag een inkijkje achter de schermen en belichten we het concept van onze kerngroepen.

Inhoudsopgave

Wat is een kerngroep?

Een kerngroep is een team binnen ons leersteuncentrum dat zich richt op een specifiek doelgroep of een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan kinderen met een verstandelijke beperking, leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, of thema’s zoals gedragsregulatie of emotionele ontwikkeling. Deze kerngroepen zijn samengesteld uit experts die hun kennis en ervaring bundelen om zo gerichte ondersteuning te bieden.

Wat doet een kerngroep?

Elke kerngroep heeft als taak om expertise te ontwikkelen en te delen. Dit gebeurt op verschillende manieren:

  • Materiaal ontwikkelen: Het uitwerken van tools en aanpakken die effectief zijn binnen hun specifieke domein.

  • Collegagroepen: Het geven van collegagroepen aan leerkrachten en scholen om hun kennis en vaardigheden te versterken.

  • Ondersteun de ondersteuner: Zie onze post: ondersteun de ondersteuner.

  • Expertisedeling: Onze collega’s onderling versterken met tools en/ of intervisie. 

Voornamelijk de doelgroep kerngroepen staan deze keer in de kijker. Onze doelgroep kerngroepen richten zich specifiek op kinderen met gelijkaardige onderwijsbehoeften, zoals kinderen met een verstandelijke beperking, een taalontwikkelingsstoornis of een motorische beperking. We nodigen je uit om meer te ontdekken over hoe zij werken.

Motoriek

Verdieping

Waarin verdiepen we ons?

  • Aanleren pengreep – schrijfvoorwaarden
  • Zithouding
  • Algemene (motorische ontwikkeling (lateralisatieontwikkeling, oog-handcoördinatie, ruimtelijke oriëntatie…)
  • Plannen en organiseren (zelfredzaamheid)
  • Aandacht en concentratie
  • Gebruik maken van specifieke hulpmiddelen
  • Visualisaties ifv planning – organisatie – handvaardigheden – zelfredzaamheid
  • Plannen en organiseren algemeen
  • Schrijfproblemen
  • Neuromotorische ontwikkelingsproblemen (dcd, cp,..)
  • Aangepast materiaal: bank, stoel, fiets, specifieke schrijfmaterialen, digitale hulpmiddelen (muis, toetsenbord…)
  • Neuromotorische ontwikkelingsproblemen

Collegagroep

Deze collegagroep bestaat uit 3 fases, verspreid over een samen af te spreken termijn:

  • De inhoud van de theoretische sessie zal doorgaan op jouw school en legt de link tussen bewegen en leren. Ook staan we stil bij ontwikkelingsstoornissen.
  • Vervolgens verdiep je je in een zelf aangebrachte actuele casus samen met de ondersteuner en ga je aan de slag met een aantal praktische tips & tricks. Via de digitale weg doen we de individuele uitwisseling.
  • Tot slot delen we jullie ervaringen met jullie eigen team a.d.h.v. een leuke werkvorm.

Materialen

  • Motoriekkoffers
  • Coming soon: motoriekboekje die naar collega’s, scholen en leerkrachten zal gaan

Taal en leren

Ons doel

We willen leerkrachten en leerondersteuners versterken, zodat zij leerlingen met taal- en

 leeruitdagingen optimaal kunnen begeleiden. Samen

 zorgen we ervoor dat deze leerlingen een eerlijke kans krijgen om te groeien en deel te nemen aan het onderwijs.

Wat doen we?

Expertise-uitwisseling: Door interne verdieping en verbreding van kennis werken we aan innovatieve aanpakken die we delen met ons Plus²-team en de scholen waarmee we samenwerken.

Collegagroepen: We organiseren vormingen rond thema’s zoals begrijpend lezen, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen (STOS) en leerstoornissen.

ASS basis

Verdieping

Binnen de kerngroep autisme basisonderwijs zijn we bezig met het verdiepen van onze kennis over autisme en de nieuwste ontwikkelingen in ondersteuningsstrategieën. Dit doen we door literatuur te bestuderen, nascholingen te volgen en kennis te delen met collega’s.

Ondersteun de ondersteuner

We ondersteunen leerkrachten en begeleiders door mee te denken, tips te geven en samen casussen te bespreken, zodat ze zich sterker voelen in hun werk met leerlingen met autisme.

Collegagroepen

We organiseren infomomenten voor scholen waarin we kennis delen, ervaringen uitwisselen en praktische tips geven voor het ondersteunen van leerlingen met autisme. Daarnaast bieden we het beleefcircuit van Autismecentraal aan, zodat deelnemers zelf ervaren wat het betekent om autisme te hebben en hoe ze deze ervaring kunnen vertalen naar hun werk.

ADHD

Collegagroepen

Sta je als leerkracht in het lager onderwijs soms voor uitdagingen bij leerlingen met ADHD? Wil je niet alleen meer inzicht in de theorie maar ook ervaren hoe het écht voelt om in hun schoenen te staan? Dan is onze collegagroep misschien iets voor jou.

In deze interactieve opleiding wisselen we theorie af met inleefopdrachten.

Je krijgt:

  • Duidelijke inzichten in wat ADHD is, hoe het zich uit en welke impact het heeft op leren en gedrag.
  • Inlevingsmomenten waarbij je zelf ervaart hoe een leerling met ADHD de wereld beleeft.
  • Praktische tools om de leeromgeving aan te passen en je aanpak te optimaliseren.

Kids²

Wij zijn, Kids², een kerngroep die zich richt op het ondersteunen van kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking (type 2-onderwijs). Ons team ontwikkelt specifiek materiaal en biedt expertise om deze kinderen een stimulerende en passende leeromgeving te ontwikkelen waarin deze kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Materialen

Kids² biedt leerkrachten en ondersteuners praktisch materiaal om in de klas te gebruiken. Enkele voorbeelden van onze materialen zijn:

  • Werkstations: specifieke werkplekken afgestemd op de leer- en ontwikkelbehoeften van de kinderen
  • Verwijzers: een hulpmiddel om kinderen een veilige omgeving te bieden (voor een voorspelbare overgang naar de volgende activiteit.
  • Taakdozen: een overzicht van verschillende soorten taakdozen
  • FAQ Type 2: antwoorden op veelgestelde vragen rondom onderwijs voor kinderen met Type 2-behoeften.
  • Fiche ComVoor: uitleg rond de Comvoor

Lopende ontwikkelingen

Binnen ons leersteuncentrum

Momenteel werken we aan nieuwe materialen en tools om onze ondersteuning verder te versterken, waaronder:

  • Sensorische boxen: materiaal dat inspeelt op de zintuiglijke behoeften van kinderen
  • Vrijheidsbeperkende maatregelen: richtlijnen en hulpmiddelen voor veiligheid te bieden binnen de schoolomgeving.

Over de leersteuncentra heen:

Om kennis en ervaring te delen en te verrijken, zijn we onlangs gestart met een Lerend Netwerk. Dit initiatief heeft als doel om ondersteuners van verschillende netwerken samen te brengen waarbij expertise en inzichten worden gedeeld over het werken met type 2-kinderen.

In dit netwerk:

  • Leren we over de netwerken heen: door professionals bij elkaar te brengen, kunnen we bredere inzichten ontwikkelen en nieuwe methodieken ontdekken
  • Delen we praktijkervaringen en best practices: leden van het netwerk delen concrete ervaringen uit hun eigen werkveld, waardoor iedereen leert van zowel successen als uitdagingen.

Met het Lerend Netwerk willen we onze samenwerking en  permanente groei blijven stimuleren, zodat iedereen steeds beter voorbereid is om kinderen met Type 2-behoeften optimaal te ondersteunen

Ondersteun de ondersteuners

Wij geloven dat sterke ondersteuning begint bij goed geïnformeerde ondersteuners. Daarom bieden wij:

  • Ondersteun de Ondersteuner bestaat uit coachingstrajecten waarin we maatwerk bieden, afgestemd op de specifieke noden van de kinderen en de leerondersteuners zelf
    • Observaties: onze experts komen naar de klasomgeving om observaties te doen
      Dit helpt ons om in kaart te brengen welke strategieën en materialen het beste werken voor de specifieke kinderen.
    • Intervisie: deze intervisie kan bestaan uit één-op-éé-sessies waarin we inzoomen op specifieke vragen, de aanpak bespreken, en suggesties bieden voor verdere ontwikkeling. Onze coaches staan klaar om ondersteuners te voorzien van advies, tools en persoonlijke feedback, zodat zij met zelfvertrouwen aan de slag kunnen in hun werk.
  • SMOG-lessen: SMOG (Spreken Met Ondersteuning van Gebaren) is een communicatiemethode die gesproken taal ondersteunt met gebaren. Wij bieden SMOG-lessen aan voor leerondersteuners, waarin zij de 112 meest voorkomende gebaren aanleren.

 

Deze expertisedelingen helpen ondersteuners om kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking beter te begrijpen en met hen te communiceren, wat een positieve impact heeft op de interactie en het begrip in de klas. Tijdens deze lessen leren leerondersteuners:

  • Hoe ze gebaren kunnen gebruiken om communicatie te vergemakkelijken en taalbegrip te ondersteunen.
  • Hoe deze aan te leren in het klasgebeuren.
  • Praktische manieren om gebaren te integreren in dagelijkse routines en activiteiten, zodat het voor de kinderen een natuurlijke vorm van communicatie wordt.
  • Tips om gebaren te gebruiken in combinatie met visuele en auditieve hulpmiddelen.
  • Samen streven we naar een omgeving waar kinderen met Type 2-behoeften zich kunnen ontwikkelen en gezien worden voor hun unieke kwaliteiten.

Verdieping

Met de toenemende instroom van type 2-leerlingen in het lager onderwijs verdiepen wij ons verder in methodieken die leerkrachten kunnen ondersteunen:

Leespraat: een methode waarbij de ontwikkeling van praten en lezen hand in hand gaat.

Rekenlijn: strategieën om het kind te leren in het hoofd te rekenen

Type 6

Samen leren door een andere bril
In onze klassen zitten leerlingen met verschillende talenten en uitdagingen.

Soms heeft een leerling een visueel probleem dat niet meteen zichtbaar is, maar wel veel invloed kan hebben op het leren en de klaservaring.

Hoe zorgen we ervoor dat deze leerling écht mee kan doen?
Binnen onze kerngroep werken we samen om dit zichtbaar te maken.
We delen kennis, ontwikkelen aangepast materiaal en begeleiden de leerkracht en de klas om ‘door dezelfde bril’ te kijken.

Zo bouwen we aan een begripvolle, inclusieve leeromgeving waarin iedereen zich gezien voelt – letterlijk en figuurlijk.