Een plus voor positiviteit!
"Door het onderwijsteam zelf te ondersteunen, kunnen we veel meer barrières wegwerken en leerlingen kansen bieden."
Leen Daenen
“Ik trad in de sporen van mijn mama en startte als ergotherapeut in het buitengewoon onderwijs. Op mijn twaalfde besefte ik al: Da’s iets voor mij!’ En het mooie was, dat ik later nog een tijdje samengewerkt heb met haar.
Ja, op een of andere manier wist ik al vrij snel dat ik ook iets wilde betekenen voor kinderen. Zij zijn zo eerlijk, authentiek en ze leren snel. Een superfijn publiek!”
Ideale combinatie
“Nadien volgde ik nog de lerarenopleiding, dus zelf voor de klas staan was ook altijd één van de opties. Maar toen kwam het M-decreet richting meer inclusie… Ik voelde dat ik moest springen. Als ergotherapeut was ik al bezig met de vraag: ‘hoe kunnen we het dagelijks leven toegankelijker maken voor de kinderen in het buitengewoon onderwijs?’ De job als ondersteuner leek mij dan ook de ideale combinatie tussen mijn achtergrond als ergotherapeut en de lerarenopleiding. En voilà, zo kwam ik bij Plus² terecht, intussen al voor het 7e jaar.”
"Positiviteit zit in mijn DNA. Ik vind dat een vleugje humor wonderen kan doen."
Leen Daenen
Kansen bieden
“Onze slagzin is ‘Positief Inclusief’ en dat belichamen we volledig. We denken positief en oplossingsgericht ten voordele van inclusie. Ik was het al gewend om problemen te detecteren en oplossingen te zoeken. Maar nu is het onze taak om leerkrachten daarin te coachen. Zo ging ik samen met een klasleerkracht op zoek naar oplossingen voor een jongen met ASS (autismespectrumstoornis). De twijfel was er om hem richting buitengewoon onderwijs te sturen. Hij had heel veel woedeuitbarstingen en zat meer onder zijn tafeltje dan op zijn stoel. Samen kijken we dan wat er onderaan de ijsberg zit. We hebben sterk ingezet op socio-emotionele vaardigheden, met onder andere een emotiethermometer en een rusthoek, maar werkten ook aan voorspelbaarheid en verduidelijking. En dit implementeerden we voor de hele school!
Ik had het voorrecht om hem tot het 4e leerjaar op te volgen en een tijdje geleden kwam ik hem tegen op de trein. Hij was zeer enthousiast. Intussen zit hij in het 6e en is zijn ondersteuningstraject gestopt omdat het supervlot loopt. Uiteindelijk hebben we door deze oplossingen universeel te introduceren misschien ook schoolgenootjes geholpen. En voor hem hebben we het pad van buitengewoon onderwijs vermeden.”
Kleine en grote succesjes
“Je hebt die kleine succesjes in de klas, maar evengoed werken we op grotere schaal. Door middel van collegagroepen trainen we meerdere leerkrachten tegelijkertijd. En mede dankzij de steun van Provincie Oost-Vlaanderen lieten we heel wat teams kennismaken met Rots en Water, een actief programma om met leerlingen aan de slag te gaan rond socio-emotionele vaardigheden en omgang met anderen. Het is heel fijn om te zien dat dat nu al in tal van scholen is geïntegreerd. ”
Vleugje humor
“Positiviteit zit in mijn DNA. Ik vind dat een vleugje humor wonderen kan doen. Om te relativeren enerzijds, maar soms kan een banaal mopje in moeilijke situaties ook wat meer luchtigheid brengen. Bovendien ben ik een echt mensenmens. Ik houd ervan mensen blij te maken en samen te werken. Zelfs de oudergesprekken geven mij energie!
Maar uiteraard gaat mijn job ook gepaard met de nodige uitdagingen. We hebben helaas geen toverstaf en soms zijn er wel ‘ns andere verwachtingen. Wij komen op tal van verschillende scholen, wat het ongelooflijk boeiend maakt. Maar dit zorgt er ook voor dat je eigenlijk altijd een buitenstaander blijft. Soms wordt dan het ‘samen’- verhaal wel eens vergeten. We zien ook jammer genoeg dat leerkrachten tegen hun draagkracht aanlopen en dat begrijpen we volledig met alles wat er op hun bord ligt. Gelukkig voelen we ons als ondersteuner in de meeste schoolteams zeer welkom. En dat is nodig, want ondanks alle sociale contacten blijft het soms een eenzame job. Ik zie mijn collega-ondersteuners slechts 1 keer per week. Nochtans zijn we intussen met 90, maar we zijn allemaal heel erg verspreid aan het werk. ”
Leren van elkaar
“Toch zou ik me geen beter team kunnen bedenken! Letterlijk iedereen is warm, toegankelijk en begaan met elkaar. Roddels zijn not done. Uiteraard zijn er verschillende persoonlijkheden, maar toch wordt er steeds gekeken naar ieders kwaliteiten en hoe die bij elkaar aansluiten. Want we versterken elkaar, elk vanuit zijn of haar expertise. Zo steken we ontzettend veel op van elkaar maar we worden ook echt gestimuleerd om te professionaliseren. Ik heb de afgelopen 7 jaar al enorm veel bijgeleerd!
Ik ben dus eigenlijk heel content. Toch is het niet fijn om te zien hoe het onderwijs zwicht onder te weinig budget, mensen en middelen. We zien (te) vaak hoe leerkrachten moeten ploeteren. Het is dan ook begrijpelijk dat de draagkracht soms afneemt. Ik wens hen van harte meer ademruimte, zodat ze de kans krijgen om mee out of the box te denken over onderwijs en onze leerlingen!”